ABSOLWENTKA NA SCENIE ŚWIATA | Dominika Feiglewicz | 8.03.2024
04.03.2024
8.03.2024 r. o godz. 19:30 na Scenie im. Jerzego Treli odbędzie się wykład Dominiki Feiglewicz pt. SPEKTAKL NA DWA JĘZYKI.
Podczas spotkania poruszone zostaną następujące zagadnienia:
– spektakl dwujęzyczny (foniczny i migowy) w Polsce i za granicą
– autorska metoda pracy z aktorami słyszącymi i g/Głuchymi
– współpraca z artystami z niepełnosprawnością słuchu
– wielozadaniowość jako sposób na artystyczny rozwój
Spotkanie będzie tłumaczone na polski język migowy (PJM). Tłumaczki PJM: Marzena Kasperska i Magdalena Sipowicz.
Na wykładzie możemy gościć 3-4 osoby poruszające się na wózkach – uprzejmie prosimy o wcześniejszy kontakt z Działem Teatru AST i Promocji:
tel. 12 362 71 30, e-mail: teatr@ast.krakow.pl
Wjazd na widownię dla osób poruszających się na wózkach jest możliwy przy użyciu platformy schodowej od strony sali 209.
DOMINIKA FEIGLEWICZ
Absolwentka aktorstwa dramatycznego Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Swoją pracę magisterską napisała na temat sztuki jako terapii indywidualnej, co dało jej impuls do działań w teatrze z osobami wykluczonymi.
Aktorka, reżyserka i koordynatorka dostępności w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie oraz założycielka Fundacji Migawka w Krakowie, działającej na rzecz włączania osób niesłyszących i słabosłyszących do aktywnego tworzenia sztuki, członkini Sieci Liderów Dostępności w Polsce. Posługuje się polskim językiem migowym (PJM).
Fundacja Migawka otrzymała nagrodę teatralną Stanisława Wyspiańskiego za „całokształt działań na rzecz dostępności sztuki, integracji oraz przełamywania barier świata słyszących i niesłyszących za pomocą nowego języka teatru, a także za powstały w 2021 roku spektakl „Siostrzeństwo/Sisterhood”, zrealizowany na scenie Domu Rzemiosł w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.”
Pomysłodawczyni i prowadząca warsztaty teatralne dla osób niesłyszących i słyszących „W poszukiwaniu języka” w Starym Teatrze w Krakowie. Prowadziła warsztaty teatralne dla osób g/Głuchych, słabosłyszących, słyszących oraz z afazją w Krakowie oraz innych miastach w Polsce. Autorka projektu „szekspir_scheaffer_pjm”, w którym bazuje na autorskiej metodzie pracy w teatrze z g/Głuchymi i słyszącymi twórcami.
Dominika Feiglewicz jest zdobywczynią „Złotego Yoricka” na 27. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku za spektakl „Romeo i Julia”, a także nagrody Tukana Dziennikarzy na 41. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu za „konsekwencję w poszukiwaniach artystycznych, w których język migowy zamienia się w gest performatywny i staje się pełnoprawną formą wyrazu, istniejącą na scenie równolegle ze śpiewem” oraz nagrody Specjalnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie polskiej piosenki na 41. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.
Wyreżyserowała w Cricotece spektakl „Wojna w niebie” z osobami niesłyszącymi i słabosłyszącymi, który otrzymał główną nagrodę w konkursie na najlepszy spektakl niezależny w 2019 roku “The Best Off”. „Siotrzeństwo/Sisterhood” oraz „Romeo i Julia” w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.
W 2018 zdobyła Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Zagrała m.in.: główną rolę w dyplomie „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Remigiusza Brzyka, za którą otrzymała nominację do „Studenckiej Nagrody Teatralnej Chodźże do Teatru!” w kategorii Najlepsza aktorka młodego pokolenia; w dyplomie „Wspomnienia polskie” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego; w instalacji artystyczno – performatywnej z Krzysztofem Globiszem „Pokój Tranströmera” w reżyserii Tomasza Cyza podczas 2. Dni Tranströmerowskich w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
W 2019 roku uczestniczyła w laboratorium „Taniec i niepełnosprawność- przekraczanie granic” w Bytomiu, w ramach projektu „Europe Beyond Access”. Uczestniczka laboratorium Dance Air podczas międzynarodowej współpracy w ramach projektu Europe Beyond Access „Teatr-Taniec-Niepełnosprawność” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, British Council i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego pod okiem choreografa Marca Brew w Holandii.
W 2021 ukończyła Kurs Tańca Współczesnego i Kompozycji Ruchu w Krakowie. W 2021 uczestniczyła w Laboratorium tańca „Taniec i Niepełnosprawność – przekraczanie granic” organizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca w Teatrze Rozbark w Bytomiu – pod okiem Iwony Olszowskiej.
W 2022 odbyła rezydencję choreograficzną z Kate Marsh w Metal w Peterborough w Wielkiej Brytanii, w ramach projektu British Council.
Od 2023 rozpoczęła współpracę z Królewskim Konserwatorium w Szkocji (Royal Conservatoire of Scotland), gdzie prowadziła warsztaty teatralne dla g/Głuchych studentów na kierunku aktorskim.